January 28, 2021

The new life of the Valencian television after the scandalous Channel 9 | TV

The new life of the Valencian television after the scandalous Channel 9 | TV



If from Canal 9 it was said that there was no need to leave the chain to eat as a family, because of the plug-ins there were, À Punt, his heiress, it is said that God does not see it. The exaggerations always have their point of reason. The first, in any case, is already history. He died in November 2013 with a morbid peso of 1,126 million euros in debt and 1,660 employees. The second has still the future ahead and nine months after its birth it begins to see the light (still very tenuous) in terms of audience. The recent Fallas parties have marked their peak.

The night of the cream, retransmitted by the channel in a special program, obtained an average audience share of 5.9% while the retransmission of the mascletàs every noon achieved an average of 14%, making many viewers stay to see the news, the most consolidated spaces. It is one of the most hopeful data for the management because, in the absence of a powerful promotional campaign, the parties have served to raise awareness of the channel to a wider audience, raising the average to around 2.5%.

This share is rather scarce, far from the average of 8.4% that marked the regional elections in February in a classification led by TV3 (16.3%), followed by TVG (9.4%), C.Sur (8, 4%), Aragón TV (8.4%), ETB2 (7.9%), Extremadura C.EXT.TV (6.2%), the CMM Manchega (5.8%), the Canarian TVCAN (5.7%), the Asturian TPA (5.4%) and Telemadrid (4.8%). But you have to keep in mind several factors, besides your youth and the removal of type programs Tómbola: the quota required for June for the contract program of the chain is 2%. In addition, À Punt, unlike Channel 9, is a television entirely in Valencian, which means a much more limited audience than if it were bilingual. For many, the main reason for the existence today of an autonomous public chain is the promotion and protection of the native language in a very fragmented market in which the dominance of the offer in Spanish is incontestable. Under that premise was launched Valencian television promoted by the Generalitat, the socialist Ximo Puig and the vice president, Monica Oltra, Compromís, with the votes of all parties, except the PP, which governed the Generalitat when it closed Channel 9.

There is another factor that moves to optimism in À punt, directed by the journalist Empar Marco after winning a public contest: the profile of his audience is the youngest of the regional Garcias to a large extent to its cultural programs (musical, gastronomic …) , which means that a good part of its consumption is carried out through the web and social networks, despite the technological problems and the inherited culture when it comes to implementing an integrated wording, according to sources from the chain. With a workforce of 435 workers, many of them from the old Channel 9, and an annual cost of 12 euros per inhabitant is the cheapest public network, less than half of the regional average. The annual budget is 55 million euros per year, lower than that of TV3 (307 million), Canal Sur (162) EiTB (134), TVG (97.2) and Telemadrid (80 million) and superior to Aragón TV ( 47), TVE CAN (45.4), CMM (38.9), IB3 (32.2), Extremadura C.EXT.TV (24.7), TPA (20), Murcia (15) and Ceuta (2.4).

They are just some green shoots that must grow and mature. The native audiovisual industry has been the first direct beneficiary, logically. "It is clear that the sector has been revitalized, although not as much as we would like. The model and the editorial line are still being redefined, but at last there is movement after years of subsisting thanks to a little cinema and publicity in our case, "says Pedro Pastor, producer of Voramar and vice president of the association Productors Audiovisuals Valencians .

Marco has claimed increase to 70 million the budget of the chain, within the range provided by the program contract. But the Generalitat has not accepted it. Calls for more resources to launch a chain that receives criticism "very unfair and from all sides" with nine months of life, and aims audience measurements that do not reflect the reality or the community to which it is directed. One of them is in the form of an appellation, "Telecompromís", in reference to the presumed proximity of the chain to the postulates and leaders of the coalition. The director of the autonomic radio-television rejects it outright: "It is a very intentional criticism that has no basis, that they demonstrate it.

.



Source link